"Mexicaanse kip"

Mijn Mexicaanse kip gerecht is ontstaan door herinneringen op mijn eerste Griekenland vakantie toen ik 18 jaar was en samen met mijn nichtje (allebei geslaagd) naar Kreta ging.  Op mijn 18e was ik nog niet zo verzot op eten (ongelofelijk hoe dit kan veranderen) en kwam niet verder dan de souvlaki en de gyros. Elke avond de stad in en op zoek naar een eetgelegenheid. 

In een klein straatje bevond zich het "curry house" waar andere gerechten geserveerd werden dan bij de Griekse taverna's.

Hier werd voornamelijk India's gekookt en ook andere gerechten zoals the mexican chicken.

De eigenaar had o.a. jaren op de Fiji eilanden gewoond. Was een ontzettende aardige man die het maar "niks" vond 2 van die jonge meiden op vakantie. Hij "ontfermde" zich een beetje om ons en waarschuwde ons voor de "gevaren".

Bij onze ontmoeting vroeg hij aan ons of wij "twins"  waren. Volmondig zeiden wij YES!  en dat hebben we de hele vakantie lekker volgehouden.  Maar goed, ik wilde best bij deze aardig man aanschuiven maar ja wat eet je dan. 

Gelukkig stond er kip op het menu.... Mexican chicken dan wel.  Het bleek een heerlijk stoofgerechtje te zijn.  Tijdens deze vakantie een paar keer hier gegeten en altijd de kip. Wat erin zat wist ik niet maar toen ik op kamers ging wonen en zelf meer begon te koken bleef dit gerecht in mijn geheugen hangen.

Zo heb ik zelf de smaak terug kunnen brengen in mijn Mexicaanse kipgerecht. Mijn nichtje wist hoe het smaakte en ik heb het regelmatig voor haar gemaakt tijdens onze bezoekjes later.

Nog steeds eten wij dit vaak thuis en iedereen is er dol op.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Gabriëlle (vrijdag, 22 december 2017 20:37)

    Wat was dat inderdaad een geweldige vakantie Es! Voor het eerst zonder ouders, samen naar het buitenland (we waren net 16 geworden), voor het eerst in een vliegtuig en ook voor het eerst op (culinaire) ontdekkingstocht. Het land en de Griekse keuken hebben onze harten gestolen! Ik ga morgen jouw zalige recept uitproberen en hoop, dat als ik m'n ogen dichtdoe bij het nemen van de eerste hap, alle zoete herinneringen weer terugkomen.

  • #2

    Esther Wakker (zaterdag, 23 december 2017 10:04)

    Ha nicht, leuk bericht. Heerlijk toch dat eten en herinneringen zo gekoppeld kunnen zijn. Ik hoop dat het jullie goed zal smaken.�